Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Monday, June 27, 2011

MICROSTOCK PHOTO AGENCY : JANGAN PUTUS ASA!

Ada baca review tentang business jual gambar kat Microstock Photo Agency ni yang katakan 90% jurugambar yang submitkan gambor depa, dah give up sebelum cecah limit untuk cash out.

That's a BRUTAL FACT.

Advice aku satu jer, jangan cepat give up. Dan teruskan upload gambor berkualiti yang depa nak.

Sebabnya, kebanyakan kita ni bukan pro bergantung semata-mata kat hasil jualan kat situ. Tak tau dengan orang lain, tapi untuk aku ler, tujuan utama join untuk improve skill ambik gambor. Tujuan kedua, untuk pendapatan sampingan. Sebab aku ada kerja tetap, so tak bergantung sangat and berharap sangat. Ada orang beli baguih, tak de pun tak per jugak. Tapi dalam masa yang sama, balik pada tujuan utama, memang ada improvement kat skill. Banding dulu tak reti nak tengok cahaya dengan shadow yang sesuai atas benda and tak peduli pun actually, sekarang ni boleh agak dah cahaya arah mana yang elok. Contohnya lah.

Kat Dreamstime, dah dua bulan straight aku ambik gambor and upload, cuma 15 keping gambar orang beli. Total gambor aku submit 161, kena reject 37, approved 124. Serious tak banyak, sebab ada contributor lain yang submit puluhan ribu keping dan dah bertahun-tahun sejak 2005. So base on percentagenya, ok ler maknanya tu sebab mustahil aku boleh sampai tahap dia serta merta, aku baru dua bulan, dia dah 7 tahun.

Untuk perbandingan, kat bawah ni pulak, statistik aku kat Canstockphoto. 634 keping upload., aproved 439, rejected 195, SALES LANGSUNG TAK DAK! Hehe, tapi tak pe, macam-macam mana pun better lagi letak gambor kat tempat ni. Sebab, at least peluang orang nak beli tetap ada banding kalau aku simpan jer dalam hard disk which means, tak guna satu hapa pun.

Photographer Statistics
   Approved Uploads: 439
   Pending Uploads: 0
   Unfinished Uploads: 0
   Rejected Uploads: 195
   Deleted Uploads: 187
   Approval Rating: 69.2%
   Gallery Listings: 0
   Total Comments: 0
   Total Views: 340
   Total Sales: 0
   Total Earnings: $0.00

Berapa banyak aku ambik gambor and upload seminggu? Average dalam 50-60 keping kot, bergantung pada tahap kebusyan aku dengan kerja tetap.Kalau tak busy, maknanya ada lebih masa untuk aku tumpukan kat mengambik gambor. Tu tak masuk processing, editing dengan actual time upload dan jugak siapkan data gambor. Kalau busy sangat, kenkadang balik tengah malam, or kerja weekend dengan kerja tetap, sikit jer la, tapi every week aku set target untuk submit at least dalam 20-30 keping. Yang bestnya, aku ni a married man with 3 growing up daughters (maknanya memang busy sepanjang hari, dengan anak-anak lagi, dengan wifey lagi, dengan kerja lagi, dengan proses mengambik gambor lagi). Hehe. Tu tak masuk bab eksais dengan dengan naik beskal lagi, weekend sabtu, ahad. 3-4 jam pergi kayuh.

Tak.

Bukan nak bangga, atau nak tunjuk aku dasat. Jauh sekali dari macam tu.

Cumanya kalau aku boleh buat, korang sure boleh buat jugak. Continue perati, study and praktis. Set long and short terms target. Adjust masa dengan priority kita untuk accomodatekan kerja-kerja ambik gambor ni. Boleh punya.

Satu lagi aku bawak kamera aku pegi mana-mana, pergi kerja pun aku bawak. Just in case. Tapi hati-hati sama, jangan kamera kena cilok atau hilang. Benda mahal yop.

All the best yek.

Hokeh. Roger.

2 comments:

  1. aku setuju sangat-sanagt ler tu...buat kena fokus. Macam hang jgn putus asa. Alang dah buat kena teruskan. Itu untuk long term.
    Tu hang,,, aku?
    Aku belum start lagi upload. Tak ada alasan. Mungkin aku tak ready dan tahap photo jauh dari pro atau, malah jauh dari org amatur pun...
    Tapi kalau aku dah ready aku start buat la....
    Bg aku kalau aku start upload aku akan teruskan...kalau tak sekarang kat depan benefit mai....
    ok bro..nice entry...belasahhhhh!!!!!

    ReplyDelete