Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Wednesday, June 8, 2011

SBDK : PROCESS AND EDIT: BEBASKAN GAMBOR DARI HABUK!

Salah satu masalah yang selalu aku terkena ialah habuk kat gambor.

Kebersihan lens ni memang aku jaga, selalu lap ngan cek tengok ada abuk ke dak. Tapi lekat jugak. Memang sukar giler nak pastikan lens tu clear, Kengkadang dah cuci pun, dah belek, tayang kat cahaya lampu, ingat semua dah line clear, alih-alih lekat gak masa pergi shooting. Biasalah semua tu. 

Kalau gambor ada abuk ni kita nak jual kat Microstock Photo Agency, sah kena reject, sebab benda ni la yang first sekali diorang check. Takde mahap punya.

Kena make sure finished image tu clean. Kalau dak kita sendiri tengok pun sakit mata, peh tu sakit hati, peh tu maleh dah ambik gambor. Peh tu pergi tolak balik lens kat Low Yatt kata lens ni tak baguih. Semuanya sebab habuk kecik tu. :)

Memang habuk ni musuh nombor satu. Kalau tak lekat kat lens, lekat kat sensor kamera. Mesti punya. Tapi tu lah, tak de cara yang aku rasa boleh make sure lens kita tu 100 peratus habuk free. Bukan macam jam tangan scratch free. 

Bab habuk ni aku cek semua gambor aku. Memang penat, tapi kalau kita nak serious dalam perihal ambik gambor ni, kena buat gak. Tak de jalan lain rasanya, sebab aku tengok Pro pun buat macam ni.

Cara nak cek (TIPS) Pakai Photoshop, Lightroom atau pun lain-lain software yang seangkatan, zoom imej 100 peratus atau lebih. Baru jelas segala macam benda. termasuk ler abuh-abuk tu. Peh tu touch up guna clone stamp tool. Make sure semua clean dan bebas dari habuk

Gambor bawah ni contoh habuk-habuk yang melekat tu ler. Ni dah zoom. Imej yang belum zoom, nampak macam tak de apa, clear dan cantik jer, tapi udah zoom, mak ai, banyaknya anasir-anasir subversif ni. 

So kena buang semua ni.


No comments:

Post a Comment