Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Friday, June 10, 2011

MENGARANG GAMBOR : AYOR BEROMBAK

Petang semalam balik keroje, aku tengok gambor kat Microstock Photo Agency depa ada upload gambor ayor.

Bawah ni gambor aku ambik lepas jenuh pikior camna nak buat.


Cool dak?

Boleh la untuk first time kot.


Ok, BAHAN-BAHAN

1. Balang kaca tapi kalau ada akuarium lagi ler baguih sebab lagi senang nak buat.
2. Flash.  Takde flash, pakai lampu meja biasa
3. Softbox, Takde softbox pakai kain putih, kain cadar pun tak pe, janji putih

Ni kritikal skit, cahaya flash tu atau lampu meja tu kena lalu kat kain putih. Tujuan kain putih ni nak serakkan cahaya and bagi cahaya tu permukaan luas, supaya lembut dan putih. Cer ingat balik, cahaya dari sumber kecik cahaya dia harsh, tak menarik, cahaya dari permukaan luas, lembut.

4. Tripod.
5. Cable shutter release, kalau tak de guna time delay 2 saat pun cukup. Ni untuk elakkan kamera goyang. 
6. Ayor ler secukup rasa

CARA AMBIK

1. Isi ayor dalam balang kaca atau akuarium takat setengah, penuh kang tak jadi sebab nanti ayor melimpah..
2. Tenang kamera kat permukaan sisi balang atau akuarium.
3. Buat ombak kocakkan air dalam balang.
4. Snap. 

Setting aku pakai 1/13 saat, F 14, ISO 100, sebab pakai tripod, so lama kan sikit shutter tak pe, lagi pun pakai flash, so pakai shutter lubang kecik ok, tak de masalah untuk dapatkan correct exposure. ISO 100 biasalah supaya minimakan noise.

Dah siap.

(TIPS)

1. Make sure balang kaca bersih dari cap jari. Yelah, dah pegang-pegang tu ada la kesan cap jari lekat.
2. Lagi elok kalau air tu kalau boleh bubuh kaler water kaler biru skit. Tapi tak la makna kena pakai kaler biru jer, Kaler hapa pun buleh. Hijo, samor, biru gelap, merah? BELASAH. Yang aku punya aku, aku tukar kaler ayor dari kelabu tu ke biru cam ni, guna Lightroom sebab water kaler anak aku entah pergi mana ntah, dah hilang. Isk bebudak ni! Bapak dia nak buat Latihan Amali pun tak boleh.
3. Kalau background tu tak cukup putih boleh adjust brightness dengan software masa process untuk bagi putih sebab kengkadang background jadi kelabu.
4. Setting kamera (balik kang aku taip, tak ingat).




Aku buat wave tu guna senduk nasi wifey aku jer macam gambor ataih tu, Heheh, maknanya, boleh pakai apa pun, janji boleh tolak ayor.

No comments:

Post a Comment