Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Thursday, March 31, 2011

TIPS : LANDSCAPE

Ok, ada member tanya apa elemen penting untuk karang gambor Landscape.

Aku amalkan ni:-

1. Imej kena ada elemen Foreground, Middleground, Background.

Selalu kita ambik gambor ada dua elemen jer, middle ground dengan background. Foreground tak dak.

Imej yang kita snap tu memang 2 dimensi, so kalau nak 3 dimensikan gambor, masukkan elemen foreground. Tak kiralah tanah ke, batu jalan ke, padang rumput ke, belasah, janji ada elemen foreground. Selalunya aku rendahkan tripod selagi boleh atas permukaan. Lagi rendah lagi bagus.

2. Sabjek

Tengok keliling, apa yang boleh jadi sabjek utama? Pokok rendang sebatang? Tiang lampu? Batu besor? Orang? Kerusi malas atas pantai? Semua tu boleh jadi sabjek.

3. Rule of  Third

Guna Rule of Third ni seberapa kerap. Kat sini aku ada sembang pasal Rule of Third ni.

4. Leading Lines

Aku selalu jugak tengok benda yang jadi macam garisan. Barisan tiang lampu ke, tembok panjang ke, jalan ke. Melengkung lagi bagus. Ambik gambar ke arah horizon.

5. Shoot RAW

Penting gak ler, sebab senang nak enhance dengan software.

6. Test Shot Dulu

Sebelum karang gambor, test shot sekali. Peh tu tengok apa yang tak kena dengan gambor. Cuba masukkan semua elemen 1, 2, 3 dan 4 kalau ada la. Ada 3 dari 4 pun dah ok.

7. Tengok Keliling

Jangan cepat pacak tripod bila jumpa sampai satu tempat tu. Jalan dulu, perati dan tengok angle dan tempat yang terbaik. Kengkadang terlepas sebab kita maleh nak jalan sikit.

Lain-lain

8. Zoom Imej LCD

Jangan percaya dengan paparan LCD. Kengkadang nampak sharp, tapi tengok dalam PC, blur giler. Sebab LCD kecik, nampak sharp ler. Zoom LCD nak cek blur ke dak. Kalau blur ambik lagi. Jimat masa, sebab dah ada kat tempat tu. Tak ler menyesal tengok gambor blur kat PC and kena pergi sekali lagi. No point gambor blur, apa pun tak leh buat.

9. Tripod dan Cable/ Wireless Release/ Timer

Seriously, guna TRIPOD. Isk! Ni la yang paling penting sekali pada pendapat aku. And elakkan kamera dari bergoyang dengan pakai Cable/ Wireless Release/ Timer.

10. Wide Angle Lens (Lupa la semalam masa taip post ni).

Kalau ada duit lebih lepas bayar keter, duit rumah, belanja anak-anak, belanja dapur, invest beli satu wide angle lens. Aku pakai 17-35 mm ultra/ super wide angle lens untuk gambor-gambor landscape. Sebabnya lens macam ni akan tambahkan keluasan sudut pandangan (viewing angle) berbanding dengan standard zoom lens. Dan untuk landscape kita memang nak masukkan semua kalau boleh.

11. Abih Tu Tak Boleh Ke Ambik Imej Landscape Close up?

Isk, apa lak tak boleh. Boleh. Tak kena tangkap polis pun.

Concentrate tang bahagian yang menarik. Macam batu pantai ke. pokok kelapa ke, kayu hanyut ke, tebing ke. Semua boleh. Kita yang tentukan, dan kreativiti kita ikut suka kita ler..

No comments:

Post a Comment