Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Monday, March 21, 2011

POST PROCESSING: MENGADJUST GAMBOR

Sembang dengan Encik Pro, lama dah, , aku tanya ler dia, kenapa Pro ramai yang Photoshop gambor depa masa post processing. Dia tanya aku balik, pro mana yang tak buat post processing untuk enhance imej dia? Aku terdiam. Dia sambung lagi, sama ler macam dulu masa zaman filem. Gambor tu diorang enhance dalam dark room, proses ambik gambor ni actuallynya dari ambik gambor sampai ler printkan imej, termasuklah enhancing process tak kira la pakai apa pun. Aku setakat "Oooo ye ka?'.

Sekarang ni banyak dalam forum fotografi kat Internet debate benda ni. Ada yang kata tipu, enhance imej, ada yang kata pakai filter tu pun tipu gak, ada yang kata, kalau tipu, tak laku ler filter, dengan imaging software, semua tu part and parcel. Macam-macam ler.

Tu bukan tujuan post ni.

Aku cuma nak explore topik ni. Dalam masa yang sama, nak sembang, kita boleh repair and adjust gambor kita bagi menarik. Depa nak gaduh depa punya hal ler.


Gambor ni aku ambik lama dah, tahun lepas. Dull giler, tapi simpan dalam hard drive sebab maleh nak delete. Peh tu nak ingatkan kan diri sendiri untuk tengok balik apa mistake masa ambik gambor ni. Sebelum ni aku tak pernah concentrate sangat adjust gambor pakai software. Asal ambik gambor, upload kat FB udah. Macam aku sembang dalam post-post dulu. Maleh nak buang masa kat depan PC.

Tapi sejak belajor tengok video Karl Taylor, Scott Kelby dan lain-lain pro tu, tengok semua citer pasal Photoshop. Kalau depa pro giler pun guna, hmmm  aku pun terpaksa ler jugak kot. 

Tapi ada depa pesan suruh kita develope skill ambik gambor supaya kita tak payah buang banyak masa depan komputer. Elok gambor yang kita ambik, tak yah enhance imej dalam pc, less time depan komputer, lagi banyak masa pergi kita boleh spend untuk ambik gambor.

Memang ler kita cuba sedaya upaya untuk pikir ambik gambor menarik dengan segala skill yang ada, tapi kengkadang macam gambor kat ataih tu, semua tak kena. Langit kantoi, setting entah apa-apa, memacam lah.

So kalau jadi macam tu, ada cara lagi nak repair imej kita tu.


Gambor ataih ni aku repair pakai Adobe Lightroom 3.3.

Cara dia banyak wei, adjust exposure, fill in lights, clarity, memacam ler. Banyak sangat. Tapi ini ler hasil akhir dia, lagi menarik dari gambor yang kat ataih tu.

So tu ler.

No comments:

Post a Comment