Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Tuesday, January 3, 2012

SBDK : MARI BELAJOR HDR

Ok.

Aku dulu memang tak gemor langsung pakai HDR sebab nampak funky hapa ntah kebenda sangat. Kaler pening nengok. 

Tapi aku tengok heran giler kenapa gambor landscape member aku nampak hidup, tak flat giler macam gambor aku. Ye ler pun, ingat gambor kita udah dasat, alih-alih tadak hapa best pun. (Pengajaran kat diri sendiri).  So aku tanya dia pasal apa lens sama, kamera sama, camna gambor dia maha hebat dari aku punya. So dia pun citerlah, details dalam gambor dia pakai HDR. 

OOooooo, patutlah dasat, naik nampak menyerlah semua details. contohnya macam batu jalan, nampak semua abih tersingkap yang gelap bayang pun. Kalau cat dinding bangunan nampak abih semua yang udah lekang pun.

Serious, aku ingat HDR ni kaler ntah hapa-hapa (terlampau dinamik sampai hilang real life feel macam kat sini) sebab tak berkenan sangat, jadinya tak la pay attention kat HDR ni. Member aku kata, kalau aku tak suka kaler cam tu ok, tak yah lah edit macam tu, edit bagi correct exposure and correct color saturation udah ler, yang penting kita nak details untuk bagi gambor nampak hidup.

So aku terjun ler belajor HDR

Citer skit cara aku proses HDR.

Ambik beberapa keping gambor sama TETAPI different exposure.( Nak buat ni aku pakai tripod sebab kamera WAJIB tak bergerak, kalau kamera gerak sikit pun tak jadi). Maksud different exposure kat sini ada gambor yang underexpose, correct exposure dengan over expose.

Caranya, guna dial EV +/- tu la. Ubah kat situ jer. Contohnya, -2, snap, ubah -1 snap, 0 snap, +1 snap, +2 snap. Senang.

Peh tu (sebab aku guna Lightroom, tapi pakai Photoshop pun boleh). import semua (RAW file) tu masuk Lightroom. Sebab Lightroom tak convert ke HDR, aku guna HDR software Photomatix Pro. Rega US 99.00 boleh tahan gak ler mahalnyer. Tapi tak perlu pakai yang ni, boleh guna memana software HDR yang free. Sama jer function dia.

Dari Lightroom tu aku exportkan semua ke Photomatix convert ke TIFF file, peh duduk isap rokok. Photomatix buat semua segala sampaila dia siap. Dah tu, adjust sendiri la function yang ada. Peh tu import balik dalam Lightroom.

Kat Lightroom aku adjustkan sikit ikut suka hati aku sampailah pueh hati, tambah fill in light ke, kurangkan saturation kaler ke bagi nampak real life skit.

Siap, sedia untuk di jual.

Kalau cara malehnya pun boleh jugak, ambik satu jer gambor, peh tu dalam Lightroom create virtual copy ktalah 7 keping ke gambor yang sama, peh tu export kat Photomatix. Photomatix pulak tanya, ni gambor hang ni semua exposure sama, apa hal? Kita boleh set bagi lain-lain tahap exposure kat gambor berbanyak tu dengan Photomatix dan dia convert semua tu ke satu gambor HDR. Cara malehnya lah.

Siap, sedia untuk di jual.

Sebab aku shoot RAW, semua fail gambor aku dalam RAW lah, tapi dengan JPEG pun boleh gak buat cuma details gambor tu tak ler mengancam sangat banding dengan RAW.

So ringkasnya nak buat HDR ni kena ada gambor 2 atau 3 atau 4 atau 5 atau 6 atau 7 keping sama tapi dengan EXPOSURE yang BERBEZA.

Remeh skit la, tapi hasil dia perh! DASAT.

Bawah ni contoh gambor HDR yang aku buat.







No comments:

Post a Comment