Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Thursday, January 12, 2012

EDITING LIGHTROOM

Aku baru perasan kat sini jarang aku tunjuk file asal ori RAW gambor.

Hokeh, ni salah satu gambor aku ambik dalam RAW, fail ori. Gelap gelita sebab waktu subuh terang-terang tanah, ni terang-terang ayor. Heheh 

1.6 saat. F7.1 ISO 40, apa jadi dengan gambor? Underexposed.

Exposure tak lama pun, kalau ikut peraturannya, kena buat exposure lama skit untuk dapatkan correct exposure, tapi sebab aku tak mo ayor tasik tu smooth sangat, sebab nak capture texture ombak sesikit, bagi nampak macam busy benor ler kononnya, so exposure buat kejap jer la. Ni terpulang kat kreativiti memasing la. Memang ler patutnya kena expose lama skit, bagi cahaya boleh masuk banyak, tapi tu ler nanti ayor tu tak nampak ler ombak, jadi smooth la pulak, which aku tak nak untuk shot ni.

Aku boleh jugak pakai flash, untuk fill in shadow tempat golap kat boat depan tu, tapi pikior masa tu, nanti ada pulak balikan cahaya flash tu pulak atau pun mungkin jugak cahaya flash tu tak sampai or mungkin jugak tak power sangat nak mencahayakan semua tempat gelap tu. So buang idea tu, just shoot, pikir camna nak edit dgn Lightroom.



So bawah ni hasil dia lepaih edit. Aku cuma pakai Fill Light function dalam Lightroom, peh tu straight kan sikit horizon, dah. Tak usik benda lain pun sebab mata aku dah sedap tengok.  Ayor tak smooth, ada texture macam yang aku nak untuk shot ni.


Kesimpulan cerita ni, bergantung pada apa yang kita nak dalam gambor tu, kengkadang kena BREAK THE RULES.

 Tu jer.

No comments:

Post a Comment