Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Monday, January 16, 2012

LIGHT TRAIL

Camna nak buat light trails?


Tak de la susah sangat.

Yang pentingnya, pakai tripod, dan bukak aperture tu lama skit, 5 saat, 10 saat, 15 saat, etc. Sama macam nak buat air mengalir jadi silky smooth.


Cumanya berbeza skit (skit jer tak banyak) gambor ataih tu aku exposekan selama 30 saat. Sebabnya, senja dah nak bawak ke malam, very the lowlight situation so nak kan cahaya banyak masuk, bukak aperture lama skit. Aperture aku bubuh kat F11 sebab aku nak gambor bangunan tu dari depan ke belakang sharp. 

Memula aku set ISO 100. Masalahnya dengan setting cam ni aku tak boleh nak dapat correct exposure. So aku tambah bagi naik skit ISO ke 160, pun sama gak, still tak dapat correct exposure, tambah lagi ke 200, masih lagi belum set, last sekali kat ISO 250, baru dapat yang betoi (anak panah tu lepak kat tetengah EV metre- tengok dalam viewfinder). 

Actuallynyer kalau besorkan aperture pun boleh gak, makannya dari F11 tu besorkan lubang aperture t ke F10, F9, F8 (nombor makin kecik, aperture makin besor) seterusnya, tapi ini akan buatkan depth of field makin kurang, and objek hujung sinun jadi lagi blur, so aku maintain le pakai F11.

Tips: Untuk dapatkan light trails yang menarik, jumlah keter lalu lalang yang banyak sangat ler baguih.

2 comments:

  1. antara gamba light trails haritu, yang ni fav aku. menarik, sebab jalur tu nayak, selalunya 2 jalur je (lampu depan atau lampu belakang)

    ReplyDelete
  2. Aku pun suka gambor ni atas sebab yang sama. Highway jer banyak keter kot.

    ReplyDelete