Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Saturday, November 19, 2011

SBDK: MENGARANG GAMBOR UNTUK BACKGROUND/ WALLPAPER

Kengkadang aku suka ambik gambor buat background.

Ni aku jual dalam Microstockphoto Agency. Depa beli untuk buat desktop wallpaper, cover buku, wrapping paper, memacamlah.

Nak ambik gambor macam ni tak susah, senang jer. apa yang perlu ada pada pendapat aku, cari tengok benda yang ada kaler atau corak repetetive, pattern yang berulang. Banyak sabjek-sabjek macam ni kat keliling kita. Cuma kengkadang kita tak perasan jer ada depan mata

Gambor ni aku ambik kat taman depan rumah aku. Daun pokok luruh atas rumput hijau, kebetulan lepas hujan, so nampak fresh kaler dia tu. Shooting angle dari ataih.

Yang ni tempat yang sama tapi dari angle lain. Ni kamera aku letak lebih kurang 5 inci dari ataih tanah. Shooting angle mendatar sama paras dengan permukaan tanah.

Ni pulak aku ambik dari ataih, permukaan kek cokelat. Yang brown tu cokelat la, depa ricih halus-halus, kepak kecik-kecik, peh tu tabor ataih kek. Aku tengok macam cun jer, terus belasah ambik.

Gambor kacang goreng buatan sendiri, macro shot. Cinta hati aku yang buat, aku tukang kopek kulit jer. Member aku kata, dia teruih keluar rumah beli kacang goreng lepaih tengok gambor ni, sebab terlior mengidam katanya. (Kata dia, kalau dia tipu aku, aku pun tipuler kat sini. Hehe).

Ni pulak shot daun merah macro, letak flash kat belakang, bagi nampak timbul segala mak nenek urat-urat daun tu. (Yang ni rasanya aku dah share kat blog ni kot. Maleh betoi nak cek post lelama).

Haaa, yang ni tak de apa trick pun, aku ambik gambor permukaan air berkocak kat kolam renang rumah member aku. Jadi la.

 Gambor ataih ni pulak, shot dari ataih, wide angle lens, pokok gandum, waktu pagi matahari tengah naik. Yang line hijau tengah-tengah tu bayang aku. Aku ambik belakangkan cahaya matahari.

Ni, jalan tar depan rumah aku, diconvertkan ke black and white.

Kesimpulan citer dia, cer tengok pattern, corak awan larat kat keliling kita tu, Kengkadang yelah, sebab udah selalu tengok, mana nak perasan, sebab dah jadi sebahagian rutin kita kan, Biasala jer lah tengok tak de apa.

Tapi tu lah, bila perati, pikior skit, ish batu jalan konkrit pun boleh jadi menarik gak.

No comments:

Post a Comment