Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Friday, May 27, 2011

SBDK: TIPS PERSEDIAAN AMBIK GAMBOR

Ok

Aku selalu terkena macam ni.

Kengkadang bila ambik gambor, dengan penuh perasaan konpiden, shoot, alih-alih keluar imej macam siul. Sebabnya, tak check setting dulu dan sebab semalam shoot pakai setting lain. Semalam katalah aku pakai mode lain, tapi hari ni aku nak pakai manual, so sebab maleh nak cek, tekan butang shutter, gambor tak jadi la mcam apa yang diidamkan.

Yang paling tak bestnya kalau gambor yang kita nak ambik tu jadi masa tu je lah. Lepa, leka jer, abih dah. Macam nak ambik gambor bunga api ler katakan, masa tu jer lah nak ambik, sebab sekali jer jadi. Kalau setting tak betoi, abih dah  la, tunggu ler tahun depan pulak.

Tips

So ok, nak elakkan jadi macam tu, sekarang ni, sebelum aku masukkan  kamera dalam beg, aku pikir dulu, nak ambik gambor apa hari ni, kalau nak ambik landscape, aku cek setting ISO 100, F stop tukor F8, single shooting, tengok lens ada habuk ke dak, lap dulu kalau ada.
Tak lama pun, 2-3 minit jer. 

Ni nanti bolehkan kita teruih ambik gambor bila sampai tempat yang kita nak pergi tu. Tak payah tunggu, tak payah nak cek lagi kat tempat tu, tak buang masa. Zassssss! teruih ambik gambor.

Spend ler masa sikit cek setting sebelum keluor shooting.

No comments:

Post a Comment