Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Wednesday, May 25, 2011

AKSESORI STUDIO : SOFTBOX DAN LIGHT STAND

Aku baru sambag satu Lastolite softbox, beli kat BnH

Lastolite Hot Shoe EZYBOX Softbox Kit - 15x15" (38x38cm)

Boleh la.

Tujuan softbox ni untuk spread dan lembut kan cahaya dari flash harsh giler tu. Sesuai untuk potraiture dan product shoot.

Benda ni boleh pegang dengan tangan jer, tapi sebab kalau mintak tolong orang lain pegang, kot lama sangat kang, merampoih pulak dia nanti, so aku pun beli gak light stand bawah ni. 

Senang yop, kerja sendiri.

Impact Light Stand, Black - 6' (1.8m)

Rega lightstand ni murah jer.USD 19.90 jer satu.

And memang tepat tekaan hangpa, aku beli ni sebab nak shoot gambor product, untuk jual kat stock agensi, sebab banyak yang aku tengok depa ambik gambor benda hari-hari, macam makanan, duit kertas, background texture benda, yang kengkadang aku menyumpah gak tengok boleh jadi best seller, padahal gambor garpu jer.Tak hangin! Tapi tak pe, itu salah satu cara belajor jugak. 

Sambil tu boleh practice skill ambik gambor pakai flash ngan skill studio pulak.

Sebenornya camni, kita boleh buat sendiri benda-benda ni, aku try dah dulu dan aku dah citer dalam post gambor bunga tu aku pakai baju melayu hitam untuk background hitam. Aku pun maleh sebenornya nak keluor duit banyak-banyak beli aksesori ni. Tapi sebab kat sini tak boleh bertukang, bising jiran komplen kat polis. Kalu idak, dah buat sendiri dah, bukan susah sangat, cari kain hitam, beli aluminium foil untuk balikkan cahaya, bubuh dalam kotak ke, manila kad ke, buat kotak tu bentuk triangle, depan tu bubuh kain cadar putih, jadi ler softbox. Yang penting ada permukaan putih luas untuk selerakkan dan lembutkan cahaya. Kat Switzerland ni pulak, nak beli kain ela tu jer pun dah mahal nak mampus. Tak berbaloi buang duit. Background putih, pakai kertas alas meja makan kenduri kahwin tu yang empat segi tu.

So ituler, nanti aku dah ambik gambor, aku share kat sini.

No comments:

Post a Comment