Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Tuesday, May 31, 2011

SBDK : GAMBOR AKU AMBIK GAMBOR UNTUK MICROSTOCK PHOTO AGENCY

Post ni aku tunjuk gambor aku ambik gambor untuk tujuan submit kat Microstock Photo Agency.

Background pakai kertas alas meja, murah jer satu gulung, peh tu ambi selai A4 paper, susun semua ke bala rempah ratus, serbuk kari, serbuk kunyit, serbuk cili kat atas A4 paper tu.

Pakai tripod untuk elak kamera shake (tripod ni jenis Manfrotto Neotec, aku suka sebab kaki dia slide jer kalau nak bukak, takyah pusing skru, atau pun yang klip satu-satu bahagian tu and satu lagi sebab boleh positionkan tripod tu macam dalam gambor untuk ambik gambar micro). Perhatikan plastik bekas rempah ratus wifey yang aku cilok dari dapur dia, (tanpa pengetahuan dia ler). 


Okeh, aku ambik dengan setting 40mm, wide angle lens, sebab nak cover semua permukaan A4 paper tu, pakai wide angle, viewing angle luas. Aperture kat F 15, sebab nak elakkan shallow depth of field, biar nampak semua in focus, dan aku pakai shutter speed 1/15 saat, sebab aperture dah kecik, so bukak lama sikit bagi cahaya masuk banyak sikit untuk compensate.

Aku pakai flash dalam softbox, supaya cahaya flash tu diserak luas and untuk bagi cahaya dia lembut gemalai. Flash naikkan setting +3 tambah power and aku positionkan dekat sikit supaya kertas A4 tu tak jadi kelabu.


Ni hasil gambor tu, lepas process dengan Lightroom.


Link untuk versi lain gambor macam ni yang aku dah upload ke Microstock photo agency kat sini.

Aku takde background graphic design atau arts, masa sekolah dulu masa lukisan selalu kena cubit kat perut sebab aku tak pandai lukis, (apara cikgu aku tu! chait! dah tak pandai nak bagi pandai macam mana lagi, bukan tak try), so ni aku main tabur jer, tabur sana sikit, sini sikit, jadi ler macam tu. BELASAH, apa nak kisah. Janji jadi.

Hangpa try ler.

No comments:

Post a Comment