Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Tuesday, April 19, 2011

LATIHAN AMALI FOTOGRAFI : LANDSCAPE - REFLECTIONS

Ya, memang betoi, aku ada mentioned dalam post sebelum ni, ambik gambor Landscape kena ada foreground, middleground dengan background. Dan jangan bahagi dua gambor tu dengan horizon kat tengah-tengah imej.

Tapi Encik Pro ajor suruh break rules tu kalau ambik gambor landscape reflection. Kalau boleh bagi samarata sebab imej bayang sama dengan imej asal punca. Kalau terbalik kan gambor sama jer, tak tau mana satu bayang mana satu bukan bayang.

Of course, nak bagi lagi best, masukkan elemen foreground benda lain bior yang boleh bawak mata orang tengok ke dalam gambor.

Memang ler tak perfect lagi gambor-gambor ni, kena banyak praktis lagi, tapi ada la unsur-unsur yang Encik Pro ajor tu.

Bahan-bahan

1. Tripod
2. GND filter (aku guna bila matahari dah naik untuk underexposed kan belah langit dengan gunung bersalji tu) nak bagi exposure sama dengan foreground.
3. Wide angle lens

Tak pakai polarizing filter sebab nanti nampak pulak dasar tasik tu, yang memang kita tak nak sebab nak kan bayang tu ataih permukaan air.

Ni waktu subuh, so memang nak kena sampai tempat tu seawal boleh. Pagi yang ni aku dengan member aku sampai lewat sangat so tak sempat nak ambik waktu sebelum subuh yang biasanya langit tu kaler biru pekat. Lagi cun.

Ambik gambor sebelah pagi/ subuh sebab air tasik/kolam lagi tenang banding dengan waktu senja/ petang.

Setting kat page Landscape macam biasa.

 

2 comments:

  1. wahh..sangat lah lawa..giler jeles..haha

    ReplyDelete
  2. shafiq terima kasih, Hang pun boleh buat gambor cam ni.

    ReplyDelete