Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Monday, April 11, 2011

LATIHAN AMALI FOTOGRAFI : TIPS AMBIK GAMBOR BUNGA

Sabtu lepas, aku pergi ambik gambor bunga tulips.

Musim tulips ler pun kat sini dah. Cantik, kaler terang benderang, bermacam-macam bentuk, yang berbulu pun ada (TAK TIPU!)

Aku sembang satu trick cool kat sini. Ni sebab aku tak berlajor dengan sapa-sapa, pikior sendiri so kira hakcipta aku ler kot ye dak? Heheh

Gambor ni aku ambik masa tengahari rembang. Tengah baguihnya cerah. Hari takde awan.


BAHAN-BAHAN
1. Kamera

Ha ah, satu benda ni jer.

Tak bohong, serious!

Yelah, mesti ler dengan lens. Ni aku ambik pakai macro lens 100mm. Kalau tak de macro lens, pakai extension tube, sambung lens. Ambik meniarap. Bagi view sama paras dengan bunga.

Cari bunga (atau benda-benda lain ikut citarasa memasing) bawah sinaran matahari yang tembus celah-celah pokok ke, apa ke. Mesti bawah bayang. Kena cari la, bukan ada yang dah siap set punya. 

Pakai Exposure Compensation Value EV+/- underexposedkan sampai abis meter. Maksudnya, kalau correct esposure kan kat angka kosong, so tukar sampai -2, -3, ikut kamera memasing. 

Sebab underexposed, tinggal bahagian yang ada cahaya tu jer nampak terang, bahagian lain semua gelap.

Kalau nak lagi underexposed, adjust kat Lightroom ke, Photoshop ke.

Tu jer cara nak buat.

Setting kat page LATIHAN AMALI FOTOGRAFI: MACRO yek.

Kalau nak tengok lagi banyak gambor bunga emel aku kat tiau69@gmail.com.

No comments:

Post a Comment