Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Sunday, February 27, 2011

SBDK: MANUAL MODE

Hokay, camna nak ambik gambor pakai manual mode.

Actually, semua yang kita dah tau tu berkait, shutter speed, aperture, ISO. Kita  putuskan apa aperture nak pakai, berapa laju shutter speed kita nak set, berapa ISO kita nak guna. Kita decide ler apa setting yang sesuai dengan keadaan cahaya pada masa nak ambik gambor tu. Seelok-eloknya, bila dah buat setting shutter speed, aperture, ISO tu, snap satu test shot. Peh tu boleh agak apa yang patut  diubah untuk ambik gambor yang correct exposurenya.


Ni aku gambor aku snap untuk test. Setting shutter speed 1/8 saat, aperture F22, ISO 200. Gelap gulita.

Aku set 1/8 saat sebab ingatkan hari dah cerah, so boleh pakai shutter speed laju sikit. F22 sebab ni landscape so kita nak gambor yang sharp untuk foreground sampai ke background. ISO 200 sebab yang sama shutter speed, hari dah cerah, so aku pikir sensor kamera tak yah sensitip sangat (tapi macam aku dah citer dalam post sebelum ni, aku memang cuba elak pakai ISO tinggi sebab gambor nanti banyak noise/ grainy).

So aku tukar setting untuk dapatkan correct exposure.



Tapi sebab aku pueh hati dengan setting aperture kat F 22 dengan ISO kat 200, aku tukar lambatkan shutter speed dari 1/8 ke 1/2 saat. Tujuan dia bagi cahaya masuk lama sikit. So dapatler exposure ngam/ betul.

MACAM MANA NAK TAU CORRECT EXPOSURE TU CORRECT EXPOSURE?

Tok Guru aku cakap, walaupun dalam kamera ada metering dia yang signal kat kita yang exposure tu dah betul, actually, itu terpulang kat kita sebagai jurugambar untuk interpretekan. Ikut daya kreativiti kita ler. Kalau kita nak kan gambor tu gelap sikit, walaupun meter kata salah, pasal apa pulak nak ikut cakap meter tu. So kita gelapkan (underexposed) atau terangkan (overexposed) dengan adjust setting aperture, shutter speed atau ISO.

Sebab tu pakai manual baguih untuk masa depan. Kalau pakai auto mode atau mode lain,yang semi auto (shutter priority, aperture priority) tak boleh ler kita buat apa kita nak buat suka kehendak hati kita sebab dah disetkan oleh kamera, dan kita tak boleh camportangan. Cumanya kita boleh adjust EV +/- value kamera untuk compensate exposure tu. (Sembang dalam lain post).


Gambor yang ni pulak, aku test shot dengan setting 10 saat sebab subuh gelap tapi matahari dah nak naik, nampak dah merah-merah kat kaki langit, lagipun ada lampu kat situ, ingat dah cukup cahaya yang ada. Aperture set kat F8, sebab F22 lubang kecik sangat, tak cukup besor untuk cukup cahaya masuk. ISO aku bubuh 100, biasalah macam aku dah sebut kat gambor ataih tu. Hasilnya gelap dan kelam.Underexposed.

So ubah ler setting.


Aku bagi shutter speed lambat bior lama sikit, sampai 30 saat, aperture masih lagi  maintain F8. Masalahnya, tengok meter dalam view finder kamera exposure masih lagi tak betoi, so aku naikkan setting ISO dari 100 ke 400. Baru boleh dapat correct exposure.

Ringkasnya:-

1. Shutter speed, aperture dengan ISO ni adik beradik. Cubit peha kiri sakit peha kanan. Ubah satu faktor, kalau jadi ok, kalau tak jadi kena try ubah yang lainnya sama.

2. Biasakan ambik test shot dulu. Then kita boleh agak apa yang nak kena ubah. Tak pe ambik banyak pun, bukan pakai filem, tak rugi sesenpun ambik banyak-banyak. Try setting lain-lain.

3. Benda yang paling basic nak ada dalam kepala kita, apa step yang kita kena buat untuk pastikan cahaya masuk dalam kamera dengan secukupnya untuk dapatkan exposure yang ngam.

No comments:

Post a Comment