Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Thursday, February 24, 2011

APA TU : F STOP KAT LENS

Kengkadang jenuh nak paham apa la benda yang diorang cop atas lens tu.

Macam lens kat bawah ni, 17-40 mm 1:4.




17-40 mm tu focal length lens. Focal length ni ialah jarak dalam mm dari titik optik lens ke sensor dalam kamera. (Entah tak tau macam mana nak explain dah. Paham ler kot) Cumanya kalau 17 - 40 mm tu maknanya lens ni boleh adjust zoom dia dari dari 17 hingga 40 mm ler dari sensor. Lebih kurang macam tu ler. Sama lah dengan zoom lens yang lain, macam 70-300 mm ke, sama la semua tu. Ni kena bukak satu bab lagi.

Tapi yang aku nak share kat sini (sambung post sebelum ni pasal aperture) pasal 1:4 tu. Nombor 1 tu sebab f stop kiraan dalam ratio dia. Tu sebab yang depa letak nombor 1 :, yang 4 tu pulak ituler no f stop dia yang paling MAKSIMUM (paling besor). Paling luas lubang aperture yang dia boleh bukak, tak leh lebih dah. Sama la kalau  ganti F 2.8 kat kamera tu. Maknanya F2.8 tu ler maksimum aperture dia. 

Perasan dak yang aku taip MAKSIMUM? Sebabnya, lubang paling minimum pulak tak di cap ataih lens ni. Tapi tengok ler selalunya kita boleh pergi sampai F 22, lubang paling kecik, bukak paling minimum..

Ringkasnya:

1. Tak kira berapa focal lenght dia, 17 mm ke, 30 mm ke, 40 mm ke, lubang aperture MAKSIMUM  (paling besor) tetap F4.

Ok, ni apa ler pulak ni? 10 - 22 mm 1:3.5-4.5

Kalau lens korang ada cam ni, dia bagitau yang lens ni ada 2 lubang aperture MAKSIMUM. Satu F3.5, satu lagi F4.5. Beza yang ni dengan lens kat ataih, lubang maksimum dia kat 10mm ialah F 3.5. Kalau zoom lebih sikit sampai 22 mm, F stop dia akan drop sampai F 4.5. Tak boleh bukak besor kat F 3.5 dah.

Ringkasnya :
1. Focal lenght 10 mm, lubang aperture paling besor F3.5
2. Focal lenght 22 mm, lubang aperture paling besor  F4.5

Lubang paling minimum (paling kecik) depends kat model, sapa buat etc, etc, selalunya F22 ler. Selalunyer lah.


Prime/ Fixed Lens 50 mm 1:1.2

Yang ini pulak depa sebut Prime Lens atau Fixed Lens. Lens ni tak boleh nak zoom. Focal lenght dia tetap 50 mm. Cubalah pusing ring dia camna pun tak de maunyer dia zoom. Nak bagi jauh ke dekat kenalah bergerak ke depan atau ke belakang, Tak de cara lain.

Lubang aperture dia paling MAKSIMUM F1.2. Besor lubang ni. Cahaya masuk dengan banyaknya kalau kat F1.2 ni.

Lubang aperture paling minimum (paling kecik), macam biasalah, selalunya F22. Selalunya lah.

Ringkasnya:

Lens ni tak boleh adjust focal lenght dia. Nak adjust dekat ke jauh, sendiri bikin dengan bergerak ke depan atau ke belakang. Orang pakai untuk ambik gambor potret.

Okay, sekarang tau dah ler, yang 1:4, 1:3.5 - 4.5, 1: 1.2 semua tu rujuk ke MAKSIMUM aperture (lubang paling besor) kat lens-lens ni.

Ni pun kira bagi aku ulangkaji balik apa yang aku dah belajor. 

Cumanya soalan yang mungkin korang dengan aku tanya lepaih ni, kenapa lah depa tak chop minimum aperture sekali kat ataih lens-lens ni?

Wei, aku pun masih tercarik-carik pasal apa. Kalau aku dah tau nanti aku share..

No comments:

Post a Comment