Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Wednesday, March 14, 2012

MEH BUAT PANORAMA

Memula ambik gambor tempat yang nak dipanoramakan tu macam turutan gambor-gambor bawah ni.

Make sure setiap frame gambor tu overlap lebih kurang 30% dengan gambor sebelumnya. Agak-agak la, sebab bukan boleh ukor pun.

Aku ambik gambor ibu jari aku untuk tanda gambor mana yang aku mula. Senang, tak yah tercarik-carik tang mana nak start bila dah transfer ke Hard Drive nanti.









Ok dah ambik, balik rumah bukak Photoshop.

Dalam Photoshop klik file - automate - photomerge.

Keluar window baru, peh tu browse- cari balik semua file tadi yang kita nak buat panorama, select, klik ok.

Peh tu duduk diam-diam.PC pun jangan sentuh kang meletup..

Hasilnya macam kat ataih tu.

So crop ler mana yang tak nak. Peh tu adjust ler mana nak.

Pada peringkat ni, kalau aku ler, aku import balik ke Lightroom sebab aku simpan semua file gambor aku kat situ and aku suka proses touch up dengan Lightroom Selalunya aku HDR kan dengan Photomatix, bagi naik segala details, then import balik dalam Lightroom, fina edit and proses baru publish.

Kalau aku ler.. Sebab kerja remeh dan banyak step nak buat.


Tapi final image, pueh hati.


Gambor ataih tu satu lagi aku buat ikut cara yang aku citer tu.

Hokeh.

No comments:

Post a Comment