Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Saturday, September 17, 2011

MICROSTOCK PHOTO AGENCY : JENIS-JENIS LESEN GAMBOR

Sembang pasal jenih-jenih lesen gambor kat Microstock Photo Agency (MPA) ni pulak.

1. RF - Royalty Free

Ni yang basic giler. So gambor yang kita upload dan yang diapprovekan oleh MPA ni HAMPIR kesemuanya masuk bawah kategori ni.

Makna Royalti Free ni - kalau orang beli gambor kita dia boleh pakai gambor kita untuk apa-apa tujuan setakat mana yang dibenarkan dalam syarat beli gambor MPA tu. Tu antara MPA dengan pembeli. Kita dapat macam komisen la lebih kurang sebab gambor tu hak kita. Tapi bayaran cuma sekali jer. Kalau 10 orang beli gambor yang sama, dapat ler 10 kali bayaran. 

Orang yang beli tu pulak boleh pakai untuk katalah website dia ke, letak dalam majalah ke. contohnyalah. TAPI ada had takat mana yang dia boleh guna. Katalah orang beli tu nak letak dalam majalah maknanya gambor kita tu pakai nak buat bisness, so dia kena pilih beli  LESEN lain pulak.

Ada bermacam jenih lesen. Lain MPA, lain bentuk, jenih, syarat perjanjian. Contohnya (aku pakai Dreamstime punya, senang sikit)

Unlimited seats (U-EL):
Increase Max Copies (I-EL):

Web Usage (W-EL):

Print Usage (P-EL):

Sell the Rights (SR-EL):

Time Limited Exclusivity (SR-EL1, SR-EL3):


kalau nak study lebih dalam lagi jenis-jenis lesen ni, link kat sini.

Dari nama jenis lesen kat atas tu actually dah boleh agak dah apa bentuknya, dan sebab aku maleh nak taip panjang-panjang, aku pun maleh ler nak terangkan satu persatu apa ke benda semua tu. Alah, lagi pun semua dah besor panjang, boleh baca sendiri kan. Heheh

Apa ke gambor yang dikategorikan bawah RF ni?

Actually semua jenih. Cumanya, kalau ada orang (tak kira berapa orang) yang muka bentuk wajah boleh dikenalpasti kena pakai MODEL RELEASE. Kalau pulak bangunan and reta benda tu milik orang lain, atau milik kita sendiri, kena ada PROPERTY RELEASE pulak. Kalau dak kena reject. rasanyer aku ada sembang kat post sebelum ni kot.

2. EDITORIAL

Editorial ni lain skit.

Makna gambor editorial ni ialah gambor yang ada nilai berita atau pendidikan. Contohnya, gambor-gambor katalah yang kamu ambik masa graduation tadika anak-anak, atau gambor kamu ambik kat pertunjukan bunga api Hari Kebangsaan kat Dataran Merdeka, semua tu ada nilai berita, so boleh letak bawah kategori editorial ni.

Hah? apa. gambor anak main batu seremban kat belakang rumah?

Pun boleh gak. Tricknya kena terangkan dalam description masa submit gambor tu apa ke benda anak dok buat. Contohnya, Malay children playing traditional counting games at the backyard of a traditional Malay house. Contohnyer lah.

Contoh lain pulak macam gambor-gambor street scenes, katalah, gambor yang komer ambik kat Bandung masa bawak family jalan cuti sekolah dulu tu. Ada gambor orang tempatan, mana nak mintak model release kalau orang tempatan tu banyak sangat, kan, so ni pun boleh masuk bawah kategori ni.

Lain-lain contoh, gambor events, konsert, gambor budak sekolah tunggu bas, memacam lah.

Kalau ikut cara aku, memana gambor yang aku ada gambor orang yang tak boleh mintak model release atau property release atau gambor yang ada lambang yang di copyright (coca-cola, BMW, McDonalds contohnya) dan aku tak boleh buang dengan photoshop, aku boh bawah kategori editorial ni.

Cara nak describe gambor editorial.

Tempat, Tarikh Gambor Di Ambik - Latarbelakang gambor

Misalnya (TIPS)

Kampung Rapat Jaya, Ipoh, Perak, Malaysia. January 13th, 2011 - Malay groom, in a traditional attire, looked nervously at his beautiful bride in a traditional Malay wedding ceremony. (Bukan gambor kawin aku yek!)

Yang bestnya gambor editorial ni, tak payah MODEL atau PROPERTY RELEASE.

Yang tak bestnya, lesen dia cuma satu jer la, tak de pilihan.

No comments:

Post a Comment