Hah, kalau suka tu, cer tolong klik LIKE. Mekasih

Friday, July 8, 2011

ENCIK PRO AJOR AKU : MENGARANG IMEJ

Salah satu cara nak bagi gambor kita tu menarik perhatian ialah dengan tunjukkan hubungan antara 2 sabjek yang berlainan.

Encik Pro ajor la ni.

Dengan cara macam ni, gambor tu ada cerita yang bila orang tengok jer, orang paham apa ke benda yang kita nak buat. Tak yah sembang, tengok je tau dah apa dia.

Cara mengarang macam ni jugak bagi gambor tu lagi interesting, tak de la boring sangat.

Gambor kat bawah ni, pakai prinsip yang sama la. Nama pun bunga matahari, kalau masukkan matahari sekali, teruih tau, yang citer dia pasal bunga matahari tu mengadap matahari. Cer kalau elemen matahari tu takde dalam gambor, yelah, tak de la citer, cuma gambor bunga matahari banyak jer la, cerita tak dak.


Macam yang bawah ni pulak, sabjek dia beskal, tapi gambor ni jadi lagi menarik sebab ada sign jalan beskal tu dengan selekoh dan papan tanda selekoh sekali. Sekali tengok orang tau apa yang kita nak sampaikan. Kalau gambor beskal jer kurang menarik la sikit, sebab gambor beskal jer, apa yang interestingnya?Atau pun gambor tanda jalan beskal tu jer, Gambor jalan jer yop, tak de yang menarik. Tapi bila gabungkan kedua-dua elemen tu, adalah citer dan mesej.



So (TIPS), cer try bila ambik gambor tu, kita pikir sikit apa yang nak kita citerkan pada orang. Tengok hubungan satu sabjek dengan sabjek yang lain, kot ada yang kita boleh kaitkan.

No comments:

Post a Comment